Viime torstaina lähdettiin bussilla Adelaideen, oltiin varattu 3 yötä The Wright Lodgesta Adelaiden keskustasta juuri China Townin kupeesta. Saavuttiin Adelaideen niin myöhään illalla, että oltiin molemmat ihan pihalla. Kaupunki vaikutti tosi isolta, isoimmalta mitä me ollaan Sydneyn jälkeen nähty.. ja isolta siihen nähden, että ollaan nyt vietetty jo 3 kuukautta täällä Loxtonissa. 3 KUUKAUTTA... APUA... Mihin tämä aika oikein taas kuluu. Adelaidessa tultiin central stationille ja yritettiin etsiä jotain karttaa kaupungista, mutta ei löydetty. Onneksi eräs mukava paikallinen mies huomasi, että ollaan vähän hukassa ja tuli auttamaan meitä. Loppujen lopuksi mies vei meidät perille hostelliin. Taas eräs ystävällinen australialainen.
Perjantaina laitettiin päivä käyntiin käymällä aamupalalla China Townissa. Sen jälkeen suunnattiin ostamaan päivälippu bussiin ja ajettiin Main North Roadille missä oltiin edellisenä iltana nähty monta autokauppaa. Main North Road on siis katu, jolla on pääosin autokauppoja ja niitä autokauppoja sitten myös on. Oltiin aiemmin pohdittu, että haluttaisiin farmarimallinen auto tai jokin halpa 4WHEEL drive, jos löytyy. Hintahaitari meillä oli 2000-3000 dollaria autosta. Niillä eväillä lähdettiin sitten kiertelemään paikkoja. Osa liikkeistä rankattiin jo pois suoraan ensisilmäyksellä, koska autojen hinnat oli 10 000 dollaria ja siitä ylöspäin. Ensimmäinen autokauppa johon astuttiin jalalla oli pieni second hand car dealer. Jarkko kiinnostui heti Subaru Liberty Wagonista. Eipä kulunut aikaakaan kun innokas autokauppiaskin oli jo ilmestynyt paikalle ja kyseli jo enemmän kysymyksiä mihin kerettiin vastaamaan. Kauppias oli myös erittäin varma, että tämä oli paras auto mikä voidaan löytää ja juuri nyt on paras aika ostaa juuri tämä auto. Ei siis kestänyt kauaakaan kun meillä molemmilla oli Jarkon kanssa tatit otsassa. Miksei me saada katsoa autoa rauhassa ilman, että limainen autokauppias on heti liimautunut kiinni ihoomme? Auto oli ihan ok, käytiin myös koeajolla, kaikki vaikutti ihan hyvältä, mutta haluttiin vertailla muitakin vaihtoehtoja ja limainen autokauppias käänti koko homman päälaelleen. Ei tehnyt enää mieli astua siihen kauppaan uudelleen.

Tunnit vaan vieri kun käveltiin pitkin Main North Roadia. Auton löytäminen oli osoittautunutkin paljon vaikeammaksi mitä oltiin kuviteltu. Meidän hintahaarukastamme ei löytynyt kovin montaa wagonia ja 4wheel drivea. Ei ainakaan yhtään semmoista mikä olisi kolahtanut. Katsottiin muutamaa Toyota Camrya ja Holdenia. Alunperin haluttiin ostaa Holden, koska se on australian oma automerkki ja varaosia löytyy helposti. Carsales.comissa Holdeneita oli ollut myynnissä joku 30 000. Second hand car dealer shopeista ei kuitenkaan löydetty kovin montaa Holdenia, joka olisi sopinut meidän hintahaarukkaan. Ruvettiin siis katselemaan lopulta autoja laajemmalla skaalalla. Koko päivän helteessä kävelleenä alettiin molemmat olla jo väsyneitä ja turhautuneita. Mielessä alkoi myös kalvamaan ahdistus, entäs jo me ei nyt löydetäkään sitä autoa? Viimeinen autokauppa missä käytiin perjantaina oli yksi viimeisiä Second hand Car dealereita sillä kadulla. Kauppias oli tosi mukava. Pihassa oli yksi farmari Holdeni, mutta se oli valitettavasti jo myyty. Heille oli myös vasta tuotu SsangYongin 4W Drive, jonka lähtöhinta olisi ollut 3500 dollaria. Päätettiin koeajaa auto ihan huvikseen. Oltiin nähty yksi SsangYongin maasturi carsales.comissa ja mietitty, että mikäs ihmeen merkki toi on? SsangYongissa oli Mercedes Benzin moottori, se oli hyvä asia. Muuta hyvää ei sitten pidemmän päälle löydettykkään. Koeajolla siitä loppui akku ja oltiin yhden ostoskeskuksen pihalla ja ei saatu autoa enää lähtemään käyntiin. Meillä ei myöskään ollut autokaupan numeroa. Hetki mietittiin mitä tehdään ja sitten lähdettiin kysymään ihmisiltä, että olisko joku voinut heittää meidät siihen autokaupan pihaan kun meidän auto levisi. Kukaan ei kuitenkaan loppupeleissä suostunut auttamaan meitä, joten Jarkko otti bussin ja lähti kohti autokauppaa. Toisen meistä oli jäätävä auton luokse, koska keskuslukitus ei toiminut. Tunnin päästä Jarkko ja autokauppias tuli laturin kanssa ja saatiin SsangYongi taas kehräämään. Tultiin kuitenkin siihen lopputulokseen, että sitä romua nyt ei ainakaan osteta.
Perjantai päivä päättyi siis autotta. Illalla käytiin Food Courtilla syömässä aasilaista ruokaa ja juomassa yhdet oluset. <3
Lauantaina suunnattiin autokaupoille uudella asenteella. Alettiin katsella Sedaneita uudella silmällä. Heti ensimmäisestä paikasta löytyi kivan näköinen Ford falcon. Päätettiin kuitenkin kierrellä vielä vähän lisää. Loppupeleissä kuitenkin päädyttiin yhteen autokauppaan, jossa oli kaksi hyvää vaihtoehtoa. Autokauppias oli myös tosi mukava, osasi ottaa meidät huomioon oikealla tavalla eikä tyrkyttänyt mitään. Vaihtoehtoina meillä oli Mitsubishi Magna vuosimallia 2000 ja Ford Falcon vuosimallia 1998. Hetki pohdittiin ja soitettiin Mickille töihin ja hostellin omistajalle Joelle. Molemmilla kokemusta autoista. Ford Falconia meille yritettiin myydä ihan liian kalliilla sisältöönsä nähden joten päädyttiin sitten Mitsuun. Saatiin auto päälle parilla tonnilla. Tietysti lisäkustannuksia tuli 3 kuukauden rekisteröinnistä ja sitten otettiin vakuutus siihen, että jos kolaroidaan vastapuolen kanssa. Ei viitsi jäädä Australiaan koko loppuelämäksi poimimaan rypäleitä, jos kolaroidaan jonkun upouuden Holdenin kanssa.
Launtaina myös päätettiin uuden auton kunniaksi tutustua hienman Adelaideen. Meidän päivälippu oli vielä voimassa, joten lähdettiin rautiovaunulla vaan randomilla jonnekkin. Kuitenkin hetken ajeltuamme päädyttiin Gleneggiin, joka on Adelaiden rantakaupunginosa. Tosi kiva paikka! Liikkeellä oli paljon ihmisiä ja paikalla oli mm. yksi taikuri, joka piti showtaan keskellä aukiota. Taikurishow oli kuitenkin meidän mielestämme aika laimea, joten mentiin rantaan kävelemään. Käytiin myös maailmanpyörässä istumassa ja pelihallissa hassuttelemassa. Ennen kotiin lähtöä käytiin myös Hogs Breath Cafeessa syömässä kunnon illallinen ja juomassa vähän viiniä ja olutta. Kaikinpuolin kiva autonostoloma!
Sunnuntaina lähdettiin ajelemaan kohti Loxtonia. Pysähdyttiin parissa paikassa ja kierreltiin vähän aikaa Barossa Valleylla. Barossa Valley on Australian suurin alue, jossa kasvatetaan viinejä. Todettiin kyllä, että autonosto oli meille oikea ratkaisu. Nyt on niin paljon enemmän vapautta lähteä vaan minne mieli tekee. Viikko ollaan nyt uudella autolla huristeltu ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä. Töihinkin voi lähteä 15 minuuttia myöhemmin. Pari kertaa meidät on jo pysäytetty poliisinkin tahosta. Ensimmäisellä kerralla kun tultiin Adelaidesta Loxtoniin päin. Poliisi pysätti ja kysyi onko auto meidän, ei ollut rekisteröinti vielä mennyt heidän järjestelmään. Toisella kerralla Jarkko ajoi ilman ajovaloja Loxtonissa.. ja ilman kansainvälistä ajokorttia. Onneksi paikallinen poliisi oli tosi mukava, eikä antanut sakkoja. Sakko ilman ajokorttia ajamisesta on nimittäin vaivaiset 400-500 dollaria.
Kaiken lomailun jälkeen on ollut vähän vaikea palata takaisin Loxtoniin ja töihin. Onneksi ollaan kuitenkin päästy vähän parempiin hommiin. Työskennellään nyt puoli päivää vajassa pakkaamassa rypäleitä myyntivalmiiksi ja puolet päivästä meikäläinen kerää rypäleitä ja Jarkko ajaa traktoria. Innolla odotetaan kyllä toukokuun alkua, että päästään taas reissaamaan eteenpäin. Ennen pitää kuitenkin jostain taikoa matkarahat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti